Cusco og Machu Picchu

Vi er nu tilbage i Cusco, trætte og ømme efter en 4 dages trekkingtur til Machu Picchu, så det er vidst på tide med en opdatering. Denne gang er det mig, Christian, der står for den.

For godt en uge siden ankom vi til Cusco efter en 8 timers lang bustur. På forhånd havde vi høje forventninger til byen og Peru. Mest fordi vi havde planlagt at besøge Machu Picchu og Amazonas fra Cusco. Udover turen til Salar de Uyuni, var netop disse to destinationer vores absolutte højdepunkter for Sydamerika, så forventningerne var høje.

Første dag i Cusco var den primære opgave derfor at booke en tur til Machu Picchu.På forhånd havde vi besluttet os for at trekke til Machu Picchu via Salkantay ruten over 4 dage. Valget faldt på netop denne rute, da den går for at være en af de flotteste vandreture i verden og man behøver ikke booke den flere måneder i forvejen som trekket der går via den oprindelige Inkasti.
Da et besøg til Machu Picchu er højdepunktet for næsten alle turister i Cusco, er der absurd mange turistbureauer der sælger ture til inkabyen. Nogle mere tvivlsomme end andre. Vi havde på forhånd udvalgt et bureau baseret på anbefalinger på diverse blogs og TripAdvisor, så vi ikke skulle finde hoved og hale i de mange bureauer. Det var vi meget taknemmelig for!
Næste opgave var at få fingre i et peruviansk simkort (belært af vores udfordringer med at finde Sucre lufthavn). Det skulle vise sig at være en bureaukratisk øvelse der krævede en anseelig mængde fingeraftryk og underskrifter på diverse kontrakter -selvfølgelig på spansk (jeg håber ikke jeg har solgt min sjæl til Movistar, men det kan ikke udelukkes). Men med en god portion tålmodighed og gestikuleren lykkedes det også.

Dag nummer to i Cusco blev brugt på at trave lidt rundt i byen, se en fodboldkamp eller to og en præsentation af de næste dages tur til Machu Picchu, hvor vi mødte vores guider til trekkingturen og de øvrige deltagere. Vores førstehåndsindtryk af både guider og de andre deltagere var super positivt. Det viste sig desværre at alle andre i vores gruppe havde bestilt 5 dages turen frem for den afkortede 4 dages tur, som vi gik med. Den beslutning kom vi til at fortryde mange gange de næste par dage.

Klokken 3.30 den efterfølgende morgen, begyndte vi turen mod Machu Picchu med at vi blev hentet i minibus. Efter et par timers køretur og en overraskende god morgenmad, begyndte trekkingturen. Første dag blev karakteriseret som en træningsdag uden de store strabadser. Om formiddagen var menuen en 8 km “inka flad” (det vil sige relativt kuperet op og ned) tur hen til første “campsite”. Her indtog vi en lækker frokost forberedt af de to(!) kokke der fulgte med os. Allerede her kunne vi mærke fordelene ved at vi havde valgt en lidt dyrere tur. Maden var virkelig god, med både forret, suppe, hovedret og dessert, og vores “campsite” var små kugleformede hytter med glastag og madras, frem for telte og liggeunderlag. Ren luksus og alle pengene værd – vi må bare erkende endnu en gang at vi ikke er rigtig backpackere.
Efter en kort siesta fortsatte træningsdagen. Denne gang med en tur på 400 højdemeter op til en lille gletsjersø, Humantay, og derefter tilbage til vores campsite. Vi var på forhånd lidt nervøse for kondien efter 2-3 uger uden ret megen aktivitet, men turen gik problemfrit. Søen var ganske fin og der var flotte udsigter til både sneklædte bjerge og flotte dale. Efter en lige så lækker aftensmad, var det på hovedet i seng. Vel og mærke klokken 20.

Vores første campsite.

Udsigt over dalen fra Humantay sø

Humantay sø

Os ved Humantay sø.

Næste morgen blev vi vækket klokken 5 med dejlig varm coca te, hvilket var tiltrængt eftersom det var en pissekold nat, hvor det kneb med at holde varmen! Målet inden middag var at nå op til Salkantay passet, en tur fra 3900 meters højde op i 4650 meters højde, hvor dele af ruten blev omtalt som “the gringo-killer”. Meget morsomt! Det gik heldigvis uden problemer selvom det var svært at trække vejret. Det hjalp også at det var en helt forrygende tur mellem sneklædte bjerge og flotte udsigter til dale med jungle og varme. På toppen af passet var det tid til at takke moder-jord, kaldet “pacha mama”, og bjergene for at lade os passere sikkert. Det skete ved en lille ceremoni foranlediget af vores guide Richard. Ceremonien indeholdte en skulptur af medbragte sten, coca blade, tre ønsker og en runde-rom. Meget sjov oplevelse. Herefter var resten af dagen ned ad bakke. 1700 højdemeter ned af bakke. Det holdt hårdt for vores stakkels led, men vi overlevede og nåede sikkert frem til vores “campsite”. Denne gang små spidse træhytter.

På vej op ad the Gringo Killer

Ceremoni med runde-rom på i Salkantay passet

Gruppebillede i Salkantay passet

Udsigten til den lange tur ned gennem dalen

Dag nummer tre stod formiddagen på 16 km “inka-flad” tur gennem junglen. Her fik vi lov at smage både avocado og passionsfrugt, fik lagt traditionel ansigtsmaling, og samtidig mulighed for at se Rusland slå Spanien ud i straffesparkskonkurrence ved en lille improviseret kiosk midt i junglen. Det er imponerende, man kan se fodbold alle steder i Sydamerika. Efter endnu en god frokost, var det desværre blevet tid for os at sige farvel til resten af vores gruppe. Da vi havde valgt 4 dages turen fremfor 5 dages turen, skulle vi køre halvanden time hen til et vandkraftværk for at gå det sidste stykke hen til Aguas Caliente, som er byen nedenfor Machu Picchu. For at sige det på jysk, så var det træls. Det føltes som at snyde at køre i stedet for at gå og det var ikke sjovt at forlade gruppen før tid.
Fremme ved vandkraftværket fandt vi en lille restaurant, hvor de viste Danmark – Kroatien. Vores guide Richard, som var taget med os, var heldigvis lige så interesseret i at se kampen som vi var, så vi blev enige om at se den færdig og så gå ekstra stærkt for at nå frem Aguas Caliente før mørkets frembrud. Resultatet var jo som bekendt ikke voldsomt opløftende, men de lokale gjorde deres bedste for at trøste os, blandt andet med ordene “sådan er livet og fodbold”.

Vi fik alle lagt traditionel ansigtsmaling.

Danmark – Croatien, på en lille restaurant med lokale peruvianere

På fjerdedagen kulminerede turen med et besøg til den gamle Inkaby, Machu Picchu. Dagen, eller natten, startede med at vi stod op klokken lidt i 4 for at gå ned til foden af bjerget med Machu Picchu på toppen. Her stod vi i kø med en masse turister for at få lov til at gå op til Inkabyen. Klokken 5 blev løbet givet frit og vi kunne begynde de 400 højdemeter op ad trapper. I sig selv ikke noget problem, men efter 3 dage med nogle og 60 kilometer i benene, holdte det hårdt. Ved indgangen mødtes vi med Richard, som gav os en privat guidet rundvisning. Vi var begge voldsomt imponeret af Machu Picchu. Byen er pænt stor og står mange steder næsten som for 500 år siden på nær tagene. Og så ligger byen bare i de mest fantastiske omgivelser – midt på en bjergtop med bjerge og dale 360 grader rundt. Det er svært at forestille sig hvorfor man har valgt at bygge netop her, men det ser helt forrygende ud.
Desværre har vi netop ramt højsæsonen, så man har gjort stierne i Machu Picchu ensrettede og forbudt folk at gå gennem indgangen flere gange. Så da vores guidede rundtur var slut, kunne vi desværre ikke gå ret meget rundt på egen hånd eller nyde de flotte udsigter. Æv, men man kan ikke få det hele. Efter en overraskende hård tur ned og tilbage til Aguas Caliente med ømme ben, nød vi en god frokost og så gik turen ellers tilbage til Cusco med tog og bus.

Endelig ved Machu Picchu!

Hovedtorvet i den gamle Inkaby

Lamaerne var nysgerrig og et hit blandt turister

Udsigten til Machu Picchu fra oven.

Alt i alt, blev det til godt 70 kilometers gåtur over 4 dage. Jeg tror jeg taler for os begge, når jeg siger at det er en af de bedste ture vi nogensinde har været på. Alt var veltilrettelagt og super professionelt, vejret var perfekt, gruppen god og let at snakke med, utrolig flotte udsigter til bjerge og jungle, og så er Machu Picchu bare helt enestående.

Tilbage i Cusco havde vi fire dage, som skulle bruges på at restituere og opleve lidt mere af det gamle Inkacentrum. Det er blevet til meget afslapning og fodbold, vandreturen tog hårdere på os end forventet. Det blev også til en enkelt dag ud og zip line (svævebane) i bjergene tæt på Cusco. Det var skideskægt og tiltrængt med noget, der bare var sjovt og ikke andet. Efter vores fire restitutionsdage går turen i morgen mod Amazonas junglen, hvor vi skal nyde junglelivet i fem dage. Det bliver lækkert.

Google Photos er desuden blevet opdateret med billeder fra de sidste 2 uger. De kan findes her.

ChrLou

2 comments to “Cusco og Machu Picchu”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Dorte - July 7, 2018 Reply

Det lyder som en helt forrygende tur og billederne dokumenterer ihvertfald flot og storslået natur.
    Vi glæder os til at høre om jeres tur ind i junglen. Knus fra os begge

2. Niels Jørgen og Lene - July 10, 2018 Reply

Kære I to Nøj hvor flotte billeder sikke oplevelser i får med Jer Hvor ser det fantastisk ud, og tænker, det er “ingenting” i forhold til at opleve det. Glæder mig til at vise din onkel hvor du /I så landskamp Hvor er I begge to gode til at skrive, så jeg føler, jeg “næsten” er der Vi går på ferie fra på fredag glæder os til at sove længe Fortsat god tur til I to globetrotter. Pas godt på jer selv og hinanden knus fra os