Rundt om Ubud

Vi endte med at blive fire dage i Ubud, en utrolig turistet by men som charmerede os voldsomt. En blanding af lækker billig overnatning, fantastisk mad og grønne risterrasser lige rundt om hjørnet, gjorde opholdet i Ubud til noget særligt.

Efter at have vandret lidt rundt omkring byen og gennem de nærliggende risterrasser den første dag, bestemte vi os for at området var ideelt at cykle rundt i, så vi bookede os ind på en af de million forskellige cykelturer der udgik fra Ubud. Det samme gjalt dog for dem alle; at det var downhill turer. Dvs. dagen startede med at vi blev kørt op til Balis anden højeste vulkan, Mt. Batur, og så skulle cykle hjem derfra. Det passede ikke helt hr. Christian. Det var noget pjat, at vi ikke skulle bankes igennem op af stejle veje! Han gik dog med til turen, da vi også synes, det var på tide, vi fik en guidet tur, så vi kunne lære lidt om kultur og levevis på Bali. Det viste sig at være en succes, vi havde en super snakkesalig guide, som fortalte os en masse om balinesisk kultur, levevis og religion. Foruden os var der et andet par med på turen, hun var engelsk og han var australsk men begge med indiske rødder. Selve cykelturen var meget afslappet; 24 km nedad uden stort set at træde i pedalerne. Vi fik dog på et tidspunkt mulighed for at vælge en off-road afstikker, som vi selvfølgelig straks hoppede på. Så fik vi lidt mountainbike kørsel op og ned af et par stejle bakker. Det gode ved en guidet tur, var at vi kom ud på de små stier indimellem husene og gennem markerne, veje vi aldrig selv ville have fundet. Selve turen havde stop først ved et kaffested, dernæst et lokalt balinesisk hussted og tilsidst i midten af rismarkerne. Vi fik også lov at forsøge os med at lave offringspynt. Det er sådan her på Bali, at kvinderne hver morgen laver en lille kurv af bambusblade med blomster og røgelse til at ære og takke guderne. De laver en til hvert rum eller bygning i deres husstand, så det bliver let til nogle stykker. Turen sluttede af med lækker indonesisk frokostbuffet.

Christian var som sagt ikke helt tilfreds med cykelniveauet, så dagen efter lejede vi cykler for på egen hånd at begive os rundt i området. Vi startede dagen med at cykle opad, stille og roligt med en passende monoton stigning. Turen gik igen gennem en blanding af rismarker og små landsbyer. Efter ca. 10km med en let stigning, tog vejen pludselig fat og det blev nogle klart mere markante stigninger, hvor vi var glade for mountainbikes’nes lave gearing. En enkelt gang måtte vi også lige ned og trække, da vejen blev for stejl rundt i et sving i inderbanen samtidig med at vejen var våd. Efter vi hørte en rumlen i baggrunden og Louises energidepot var for nedadgående, bestemte vi os for at vende næsen hjemad. Den dejlige tur nedad bakke. 12 km med hånden på bremsen og vinden i håret. Aaah.

Vi nåede hverken yoga eller wellness, som ellers er det store trækplaster i Ubud, men så er der jo ikke andet for end at komme tilbage igen. Maden lokker i hvert fald. Det er noget af det bedste mad, vi har fået i Sydøstasien.

Næste stop på ruten var Amed, som er en lille fiskerby på den nordøstlige kyst af Bali. Det er et noget mindre turistet sted, som hovedsageligt lokker dykkere til. Det var en stor kontrast i forhold til Sanur og Ubud. Jeg kan ikke sige så meget om Amed, da jeg lå syg begge dage vi var der. Vi boede ellers direkte på stranden med udgang til gode snorkelsteder, som vi desværre ikke fik kigget nærmere på. Christian lavede genopfriskningsdyk den ene formiddag, som jeg desværre må have til gode. Han fik to dyk og er nu fit for fight til at genoptage dykningen andre steder. Jeg er overbevist om, at Amed kunne have haft sin charme, havde omstændighederne været anderledes, men vi besluttede at prioritere vores tid til de næste destinationer. Derfor bookede vi en færgebillet til Gili Trawangan, hvor vi ankom i formiddags.

Gili øerne ligger ud for Lomboks vestkyst og skulle være rent paradis. Afslapning ved den hvide sandstrand, turkis vand og eminent snorkling. Vores førstehåndsindtryk er dog lidt blandet, for hold nu kæft der er mange turister! Og ja, Strandpromenaden er da lækker, men går du bare en gade tilbage (hvor vi nærige backpackere bor) så ændrer omgivelserne fuldstændig karakter. De bliver lidt mere sørgelige og øde og minder mere om bagsiden af en lille landsby. Alle huse og guesthouses er omkranset af murer, så det bliver lidt ucharmerende. Til gengæld har vi fundet et fint lille sted med en fin have og pool til finansminstergodkendt pris, så det kan der ikke klages over. Vi håber på at Gili tager os med storm de næste dage, når vi (forhåbentlig helt friske igen) begiver os rundt og udforsker de små øer.

ChrLou

2 comments to “Rundt om Ubud”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Dorte - February 26, 2018 Reply

Godt du holdt fast i cykelturen med guide, Louise – også selvom hr. Christian synes det var noget pjat uden turen op ad bakke . Det lyder som om det var en rigtig god tur

Den finansminister lyder lidt bestemt…. Statsministeren må vist sætte sig igennem

2. Louise - February 26, 2018 Reply

Ej, han er ikke så slem ham finansministeren – jeg tror ikke statsministeren hjælper meget i den retning, hun er selv lidt over gennemsnittet nærig.